Fouga Magister FM-51, OH-FMM

Fouga Magister konetyyppi palveli Ilmavoimissa vuosina 1958-1988. Palveluaikana 732 lento-oppilasta sai peruskoulutuksen konetyypillä. Kaikkiaan eniten konetyypillä lensi Kenraaliluutnantti Heikki Nikunen, 2443 tuntia ja 77 ohjaaja ylsi yli 1000 lentotunnin määrään.

TunnusOH-FMM (FM-51)
Merkki ja MalliFouga CM170 Magister
Vuosimalli1963
Ensilento 25.3.1963, 36 min. lentäjänä Ltn. Tolla
Moottorit2 x Turbomeca Marbore II F3 suihkumoottorit
Teho400 kpm / Msl
Matkalentonopeus400 km/h (taloudellisin)
Maksiminopeus (VNE)650 km/h, syöksyssä 740 km/h tai 0,82 Mach
Toimintamatka450-720 km
Henkilömäärä1-2 hlö
SakkausnopeudetSileänä 170 km/h, laskuasussa 145 km/h
Kuormituskertoimet-2,5 / +5,5 G
Maksimi lakikorkeus12.000 metriä (käytännöllinen lakikorkeus 10 500 metriä)
Paras nousunopeus360 km/h (matalalla)
Lentonopeus liikehtelyssä400-500 km/h
Palvelusaika ilmavoimissa29.4.1963- 23.1.1987, lentoaika 4897 tuntia
Lentotunnit vuosittain10-15 tuntia
KotikenttäEFKU, Rissala
LentäjätAri Saarinen, Heikki Tuomainen ja Jyrki Laukkanen
OmistajaTapex-Qc Oy / Pentti Kopiloff
KäyttäjäTapex-Qc Oy ja Kallan Lentäjät ry (ei yleisessä käytössä)

© Copyright | Tietosuojalauseke

Scroll to Top